Overstappen van energieleverancier: 
de must-knows

Overstappen naar een andere energieleverancier kan voordelig zijn. Maar hoe werkt overstappen precies? U vraagt zich misschien af of uw bedrijfspand zonder stroom kan komen te zitten en of er kosten aan verbonden zijn. Overstappen is eenvoudig. Lees 7 vragen over overstappen.

1. Moet ik mijn huidige energiecontract opzeggen of doet de nieuwe leverancier dat?

Afhankelijk van of u klein- of grootverbruiker bent, moet u uw huidige energiecontract zelf opzeggen.

Bent u een kleinverbruiker (bijvoorbeeld een zzp’er of mkb’er)? Dan wordt uw overstap automatisch in gang gezet op het moment dat u uw nieuwe energiecontract tekent. Total Gas & Power zegt het contract bij uw huidige energieleverancier op. Gegevens zoals uw meterstand worden ook doorgegeven.

Bent u een grootverbruiker? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van uw contract bij uw huidige leverancier. Total Gas & Power informeert de huidige leverancier over de overstap. Kijk goed in de voorwaarden bij uw contract welke opzegtermijn er geldt.

2. Kost overstappen naar een nieuwe energieleverancier geld?

Nee, in principe kost overstappen geen geld. Dat betekent dat u geen administratiekosten hoeft te betalen. Total Gas & Power regelt de overstap samen met uw huidige energieleverancier. Stapt u voor de einddatum van uw huidige energiecontract over? Dan kan het zijn dat u een opzegboete moet betalen aan uw huidige energieleverancier. In dat geval kost overstappen dus wel geld. U vindt de hoogte van een eventuele opzegboete in de voorwaarden van uw contract van uw huidige energieleverancier.

Waarom stellen energieleveranciers soms een opzegboete?

Wanneer een contract ingaat, kopen energieleveranciers op basis van het verwachte verbruik energie in. Als u overstapt of opzegt vóór de einddatum van het contract, moeten zij de ingekochte energie terugverkopen aan de markt. Zij zullen hiervoor niet dezelfde prijs terugkrijgen als waar het voor ingekocht is. Om deze kosten te dekken wordt er een opzegvergoeding in rekening gebracht.

3. Kan ik altijd overstappen?

U bent vrij om over te stappen van energieleverancier wanneer u wilt. We adviseren u echter om dat te doen als uw huidige contract (bijna) afloopt, in verband met een eventuele opzegboete.

Stapt u over naar Total Gas & Power? Dan controleren wij altijd de einddatum van uw huidige energiecontract. Wij zorgen er dan voor dat de levering begint vanaf de datum dat uw huidige contract is afgelopen.

4. Kan ik zonder gas of stroom komen te zitten?

Nee, u kunt nooit zonder gas of stroom komen te zitten. Overstappen is een administratief proces, het is geen fysieke verandering. Total Gas & Power controleert vanaf welke datum er energie geleverd kan worden. Deze levering sluit naadloos op uw huidige levering aan. Zo bent u altijd verzekerd van gas of stroom.

5. Gebeurt er bij mijn overstap iets aan de aansluiting in mijn bedrijfspand?

Omdat overstappen naar een nieuwe energieleverancier een administratief proces is, verandert er niks aan uw aansluiting. Tenzij u van kleinverbruik naar grootverbruik gaat.

6. Kan ik na de overstap nog terug?

Stel, u bent overgestapt maar u wilt dit eigenlijk terugdraaien. Kan dat? Voor kleinverbruikers geldt de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Voor grootverbruikers is er geen wettelijke bedenktermijn. Kijk altijd in de voorwaarden om zeker te zijn van de bedenktermijn.

7. Wat gebeurt er met bedragen die ik te veel heb betaald?

In de maand dat u overstapt brengen beide leveranciers een voorschotbedrag in rekening. Het moment dat u deze berekening ontvangt hangt af van de datum waarop de partijen hun factuur opmaken. Als u overstapt ontvangt u binnen 6 weken de eindafrekening van uw huidige leverancier. Daarop worden alle betaalde termijnbedragen in mindering gebracht. Mochten er nog facturen open staan bij uw huidige leverancier, dan dient u deze nog te betalen.

Overstappen naar Total Gas & Power

Wij verwelkomen u graag als nieuwe klant! Als u naar Total overstapt, berekenen wij uw voorschotbedrag. Hiervoor gebruiken wij uw gemiddelde verbruik van de afgelopen 3 jaar. Uw elektriciteitsgegevens ontvangen wij van de netbeheerder. We rekenen met de belastingtarieven van het kalenderjaar waarin u overstapt.

Als kleinverbruiker overstappen naar Total?

U doorloopt deze stappen:

  1. U vraagt een offerte aan op de website.
  2. U ontvangt een mail met de offerte en kunt online uw contract afsluiten.
  3. Enkele dagen na ontvangst van het getekende contract ontvangt u van ons een bevestigingsbrief. Hierin staat een indicatie van uw voorschotbedrag. Deze indicatie is nog niet definitief, omdat het een momentopname is. In de eerste levermaand ontvangt u een nota met het definitieve voorschotbedrag. Controleer uw gegevens goed.
  4. Total zegt uw energiecontract bij uw huidige leverancier op.
  5. U geeft uw meterstanden door aan Total. Heeft u een slimme meter? Dan hoeft u dat niet te doen. In dat geval kunnen wij uw meterstanden van afstand aflezen.
  6. U ontvangt van uw huidige leverancier een eindafrekening.
  7. Uw overstap is compleet, u krijgt energie van Total!